kontuzje stawu kolanowego

Kontuzje stawu kolanowego

Kontuzje stawu kolanowego są bardzo częste. Dlaczego? Ponieważ staw kolanowy jest stawem najbardziej narażonym na urazy, ze względu na swoje położenie, budowę, oraz funkcję. Staw kolanowy jest stawem zawiasowym, łączy on kość udową z podudziem, ze względu na liczne przeciążenia musi być bardzo wytrzymały, jak i elastyczny w celu wykonywania wszystkich ruchów.

Badania diagnostyczne

Jakie badania diagnostyczne mogą być pomocne w ocenie stanu stawu kolanowego ?

• Badanie RTG,
  • USG,
  • Rezonans magnetyczny,
  • Tomograf komputerowy.

Jakie kontuzje stawu kolanowego są najczęstsze?

Skręcenie stawu kolanowego – Dochodzi do naciągnięcia przyczepów więzadeł pobocznych i nagłego zwiększenia przyparcia rzepki do uda. Uraz skrętny występuje w trzech stopniach:

• Niewielkim – nieznaczny dyskomfort podczas ruchu,
  • Umiarkowanym – uszkodzona zostaje znaczna część włókien więzadłowych i torebka stawowa. Występuje obrzęk oraz znaczne dolegliwości bólowe
  • Ciężkim – całkowite zerwanie więzadeł lub oderwanie kości z przyczepionym więzadłem. Staw jest niestabilny, występują patologiczne ruchy wraz z silnym bólem.

Zapalenie ścięgna – Zapalenie ścięgna jest efektem regularnego wykonywania konkretnej czynności np. biegania. Ryzyko wystąpienia stanu zapalnego wzrasta, gdy daną aktywność wykonujemy w sposób niepoprawny lub mięśnie nie są dostatecznie rozgrzane do intensywnego wysiłku. Schorzenie to objawia się poprzez ból w obrębie ścięgna i stawu (tępy ból nad i pod kolanem).

Uszkodzenie łąkotki – Przyczynami uszkodzenia łąkotek mogą być urazy kolana o charakterze:

• Skrętnym (występujące zarówno podczas uprawiania sportu, jak i w czasie wykonywania codziennych czynności),
  • Przeciążeniowym (czyli związane ze zwyrodnieniem stawu kolanowego).
  • Uszkodzenia łąkotek można rozpoznać po kilku charakterystycznych objawach:
  • Nagły, ostry ból w kolanie, występujący po stronie bocznej lub przyśrodkowej kolana, na wysokości szpary stawowej, który intensyfikuje się w czasie klękania i chodzenia,

ograniczenie zakresu ruchu w kolanie w postaci sztywnienia, blokowania, problemów ze zgięciem i / lub wyprostowaniem nogi.

W jaki sposób może pomóc fizjoterapeuta ?

Praca z pacjentami u których doszło do kontuzji stawu kolanowego, polega na dokładnej diagnostyce przypadku, a następnie zwalczeniu problemu. Terapia polegać będzie początkowo na zwalczaniu obrzęku (jeśli występuje), działaniu przeciwbólowemu przy użyciu zabiegów fizykalnych, pracy na tkankach miękkich wokół stawu w celu poprawieniu mobilności tkanek, terapii manualnej, która dzięki mobilizacji stawu pozytywnie wpłynie na jego ruchomość. W dalszych etapach fizjoterapeuta skupiać się będzie na utrzymaniu pełnego zakresu ruchu, stabilizacji, oraz działaniu profilaktycznego.

Działania profilaktyczne

Przede wszystkim bardzo istotne jest, aby każdy trening poprzedzić odpowiednią rozgrzewką, która przygotuje organizm do intensywnej pracy. Nie bez znaczenia pozostaje również elastyczność mięśni ułatwiająca wykonywanie ćwiczeń, a także usprawniająca funkcjonowanie stawu kolanowego. Decydując się na różnego rodzaju sporty, a w szczególności te ekstremalne czy kontaktowe, zaleca się korzystanie z zaopatrzenia ortopedycznego. Dlaczego warto zadbać o odpowiednią ochronę? Czasem jedna kontuzja wystarczy, aby poważnie uszkodzić staw kolanowy, co wiąże się z długotrwałą rehabilitacją i brakiem gwarancji na powrót do całkowitej sprawności.

Pamiętaj, że możesz się do nas umówić, a na pewno ulżymy Ci w bólu! Skontaktuj się z nami!